dinsdag 28 februari 2012

Zen En De Kunst Van Kwaliteit

Over aandacht en goede zorg

Kwaliteit… We gebruiken het woord vaak maar als we het moeten verduidelijken blijkt het opeens een vaag en onduidelijk begrip. Tegelijkertijd is kwaliteit een van de meest gebruikte begrippen in ons bestaan. Het lijkt overal aanwezig: in producten, in werk, in relaties. Het wordt zo vaak gebruikt dat het bijna zijn betekenis verloren heeft. Maar wat is kwaliteit eigenlijk? Bestaat het wel? En is het wel zo alom aanwezig als wordt beweerd? Of praten wij misschien over een heel andere kwaliteit? Dit boek biedt een manier om anders naar kwaliteit te kijken. We gaan hierbij dieper in op het zenboeddhisme. Over wat voor kwaliteit wordt in zen gesproken? En wat kunnen wij daarvan leren? Kortom, een onderzoek naar kwaliteit in al zijn diversiteit.

Wat goed is en wat niet goed is… Moeten wij iemand vragen ons dat te vertellen?

Geinspireerd door de boeken van Robert Pirsig ('Zen en de kunst van het motoronderhoud'*, 'Lila') alsmede door het zenboeddhisme onderzoekt de schrijver wat kwaliteit eigenlijk is. Op menselijk vlak komt hij uit op: wakker worden in het hier-en-nu en wat je doet, met aandacht doen - de bereidheid om goede zorg te leveren (ongeacht wat je precies doet) staat centraal. Daarbij is wezenlijk: een geest die echt openstaat voor dat wat is (en een onbezwaard gemoed), bewust zijn van eigen waardeoordelen die de blik vernauwen, volledig aanwezig zijn en verbonden met wat nu gaande is (dynamische kwaliteit) en dan op betrokken wijze handelen met arbeidsvreugde. Belang van (zen)meditatie komt daarbij aan de orde.

In zeven bijlagen worden aspecten van kwaliteit en benutte inspiratiebronnen nader uitgediept. Bevat noten, bronvermelding en info over de auteur. Handzaam boek dat op prettig toegankelijke wijze het begrip kwaliteit voorziet van een praktisch kader en daarnaast een uitnodigende inleiding op het werk van Pirsig is. Verzorgde pocket met ruime bladspiegel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten